Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

Interesse voor een ‘nieuwe’ eigen woning hoog

De halfjaarlijkse NVM Open Huizen Dag is afgelopen zaterdag weer goed bezocht. Het aantal bezoeken aan een kleine 18.000 deelnemende woningen kwam dit keer uit op ruim 85.000, blijkt uit een bliksemonderzoek van de NVM. Vooral buiten de Randstad waren de meeste huizen te bezichtigen en bleek de interesse om vrijblijvend woningen te bezichtigen groot.

De NVM Open Huizen Dag, die elk halfjaar plaatsvindt, trok opnieuw veel belangstellenden. “De deelname en de vele bezichtigingen laten zien dat de interesse in een ‘nieuwe’ eigen woning erg hoog is”, zegt NVM-woordvoerder Roeland Kimman. Hij merkt dat de interesse voor de NVM Open Huizen Dag vooral populair blijft in de regio’s buiten de Randstad. “In de Randstad, en dan vooral in de grote steden, staan woningen inmiddels zo kort in de verkoop, dat deelname aan de NVM Open Huizen Dag minder urgent is. De huizen die wel meededen hadden over het algemeen grote belangstelling.”

NVM Open Huizen Dag goed bezocht

Minder aanbod, sneller verkocht

Door de aantrekkende economie, de aanhoudende lage rente en het hoge consumentenvertrouwen worden woningen sneller verkocht en is er opnieuw minder aanbod. Kimman: “Tijdens deze editie stonden er bij NVM-makelaars een kleine 70.000 woningen in de verkoop. Dat betekent dat ruim een ¼ van de te koop staande woningen van de NVM meedeed in deze najaarseditie van de NVM Open Huizen Dag.”

82641_911nvmopenhuizendag20172.jpg

Grotere rol makelaar en taxateur in duurzaamheid

De Tweede Kamercommissie Binnenlandse Zaken heeft zich tijdens een rondetafelgesprek over energie labels laten informeren door experts over het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Tijdens dit gesprek werd onder andere aangegeven dat er een grotere rol voor makelaars is weggelegd op het gebied van duurzaamheid. De NVM onderzoekt een dergelijke rol al langer en heeft zich hier reeds positief over uitgesproken.

83057_911zonnepaneel2.jpg

De door de Kamer uitgenodigde experts waren het er over eens dat er aanpassingen nodig zijn aan het huidige energielabel dat moet worden aangevraagd bij de verkoop van een huis. Op dit moment wordt dit vooral ervaren als een administratieve last en is het van weinig toegevoegde waarde.

Tijdens het debat werd ook gesproken over de rol die makelaars kunnen spelen met betrekking tot de informatievoorziening inzake de energieprestatie van de woning. De huizenkoper zou op die manier al eerder in het koopproces over de energiesituatie van de woning zijn geïnformeerd.

De NVM onderschrijft dit en benadrukt dat hiernaast ook een grote rol is weggelegd voor de taxateur, het liefst voorafgaande aan de aankoop van een woning. De NVM is voorstander van het standaard in het taxatierapport opnemen van een bepaling van energiebesparende maatregelen, een indicatie van bijbehorende investeringen en – zodra de systemen hiervoor zijn ingericht – een indicatie van energiebesparing. 

Transformatie

Op het moment dat de vastgoedsector zich in 2015 definitief had ontdaan van de donkere crisistijd, leek het al snel alsof er niets was gebeurd. Het zelfvertrouwen in de financiële sector was terug van weggeweest, vastgoedprijzen stegen spectaculair en er werd over de gehele linie goed geld verdiend.

83048_91122januari.jpg

Het merendeel van de makelaars en taxateurs gingen op de oude voet verder. Business as usual. Ze waren blij dat er weer klanten op de stoep stonden en er geld in het laadje kwam. Innovatie was niet hun eerste zorg in de voorbije crisisjaren. Het hoofd boven water houden, was dat wel. 
 
Aan de andere kant bonkten de harten van start-ups die met prille resultaten écht verandering teweeg brachten. Achter de rimpeling in de vijver, school de potentie om hele sectoren te transformeren. Disruptive, zo zeiden de innovators. 

Big data, artificial intelligence en vervolgens blockchain werden thema’s die niet te missen waren in de digitale en meer traditionele media. Maar voor wie de andere kant op keek, was er nog ruimte genoeg om schouderophalend te zeggen “Het waait wel over”. 

Ondertussen had Makelaarsland zijn positie in de branche veroverd en werkte het digitale makelaarsmodel van Jeroen Stoop aan een opmars van haar marktaandeel. In 2018 nam ING een belang van liefst 90 procent in Makelaarsland, “om onze woondiensten uit te breiden”, zo stelde de bank. 

Transformeren speelde een belangrijke rol tijdens en na de crisis. De Van Nellefabriek werd UNESCO Werelderfgoed en werd daarmee een symbool van succesvolle herbestemmingen in Nederland en de populariteit ervan. De afgelopen jaren zijn duizenden kantoren getransformeerd tot woningen, scholen, flexplekken, broedplaatsen of nieuwe kantoren.

23 januari 2019 - vierde de NVM haar 120-jarige bestaan. Een mijlpaal. Leden blikken terug op een roemrijke historie en kijken samen vooruit naar de toekomst. De vraag rijst: hoe ziet NVM er over 120 jaar uit? Een ding weten we zeker: de vooruitgang waait nooit over en raakt ons allemaal. 

De volgende 120 jaar wacht op ons. #transformatie #120jaarNVM #NVMFuture